فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

نقد موسیقی "رستگاری" ساخته یانی-Deliverance Review

http://s2.picofile.com/file/7124808709/deliiiilv.jpg


آهنگ "رستگاری-Deliverance" ساخته ی آهنگساز بزرگ و نابغه "یانی کریسومالیس" میباشد.این آهنگ برای اولین بار در کنسرت تاج محل در سال 1997 اجرا شد.موسیقی ای که پس از آن دیگر توسط یانی  ویرایش نشد و یا در کنسرت جدیدش اجرا نشد.این موسیقی از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است که هر شنونده ای را بخودش جلب میکند.


شروع

موسیقی با نوای آرام فلوت شروع میشود که آدم رو یاد موسیقی هایی به سبک مصری میندازد.البته میتونم بگم بیشتر سبک و نحوه ی فلوت زنی به نوع عربی برمیگرده.. که البته مدت کوتاهی هست.اما پس از فلوت ساز ارگ (توسط یانی) نواخته میشه که دیگه واقعا شبیه به موسیقی مصری میشه.پس از اون ناگهان ریتم تند تر شده و ساز تومبا هم اضافه و پس از آن جاز موسیقی را کامل میکند.


اوج گرفتن بصورت گام به گام

پس از اجرای اپرا توسط یک خانوم ناگهان موسیقی اوج میگیرد و ریتم و سبک موسیقی بسیار زیبا و شنیدنی میشود.اما این زیبایی مدت کمی ادامه دارد و سریعا ریتم عوض میشود.اما عوض شدن ریتم موزیک را زیباتر میسازد.مخصوصا زمانیکه اپرا خوانی دوباره شروع میشود.و پس از آن تمامی سازها هماهنگ نواخته میشوند که واقعا موسیقی را رویایی میکند.البته بم تر شدن صدای ساز ها و دوباره کم شدن بم آنها نیز حس جالبی را در بدن شنونده ایجاد مینماید.زمانیکه ریتم موسیقی آرام تر میشود،بازهم صدای فلوتی که در ابتدای موسیقی نواخته شد به گوش میرسد که دوباره مارا بر میگرداند به همان ریتم عربی- لبنانی که با یک سبک خاص دیگر آمیخته میشود.


نقطه ی اوج موسیقی

پس از نواخته شدن فلوت،دوباره خواننده ی اپرا شروع به خواندن اپرایی کوتاه میکند که پس از آن ناگهان ریتم موسیقی بر میگردد و تند نواخته شدن ارگ و ریتم جالب سازهای زهی و همچنین صدای شیپور، باعث زیبایی منحصر به فرد موسیقی میشود.پس از آن ناگهان ریتم اصلی موسیقی توقف میکند و صدای آرام خواننده اپرا همراه با نواخته شدن تند و هماهنگ و منحصر به فرد درامز،زیباترین بخش موسیقی را می آفریند.که یک حس دلشوره نیز بوجود می آورد. (البته برای من).بعد دو خواننده ی اپرا هماهنگ باهم موسیقی را ادامه میدهند.

پس از آن دوباره ارکستر شروع به نواختن میکند و با نواختن نت هایی بسیار زیبا اوج موسیقی را به بالاترین حد میرساند.


آرام شدن موسیقی

سپس زمانی که شیپور ها شروع به نواختن میکنند موسیقی ناگهان آرام میشود و این آرام شدن باعث آرامش روح شنونده میشود. تا این لحظه از موسیقی بسیار جالب و زیبا اجرا میشود اما ...


نقطه ی ضعف موسیقی

بازهم پس از اجرای خواننده ی اپرا،موسیقی ریتم زیبای خودش را از دست میدهد و با سبکی غربی و اروپایی در آمیخته میشود که از زیبایی موسیقی می کاهد و جذابیت موسیقی را در حد قابل توجهی کم میکند.ایکاش سازنده همان سبکی را که تا دقیقه ی 5 موسیقی نگه داشته بود را نگه میداشت.اینگونه یک شاهکار را آفریده بود..! پس از چند لحظه و اوج گرفتن کاذب موسیقی،تک نوازی ویولن بصورت بسیار تند شروع میشود که برای شنونده (مخصوصا زمانیکه برای اولین بار میشنود) زیبا و بیاد ماندنی خواهد بود.چرا که بسیار تند اما زیبا و منظم نواخته میشود.البته در جاهایی سبک غربی تلفیق میشود که بازهم مانند چند لحظه قبل از آن، از زیبایی کم میکند.


پایان موسیقی

بازهم موسیقی آرام میشود،اما این آرامش مدت زیادی طول نمیکشد و صدای سازها همینطور بالا میرود تا ناگه تمام شود.موسیقی پایان بسیار خوب و زیبایی دارد و واقعا عالی کار شده است!! پس از کم وزیاد شدن بم صدای ارکستر، ناگهان قطعه به اتمام میرسد.این نقطه قوتی برای موسیقی است.پس از لحاظ پایان موسیقی نگران نباشید!


درکل موسیقی "رستگاری -Deliverance " میتواند یکی از شاهکارهای موسیقی باشد.این موسیقی که توسط سازنده ی پرآوازه ی موسیقی یعنی یانی ساخته شده است،دربرابر بسیاری از موزیک ها میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. مخصوصا چون دقایق بسیاری از موسیقی به بهترین نحو ممکن ساخته شده است پس باید آنرا یک شاهکار دانست.شاهکاری که اگر ویرایش شود (مانند بسیاری از آهنگهای یانی که ویرایش میشوند)،دیگر نقطه ضعفی را باقی نمیگذارد و تبدیل به یک شاهکار کامل بدون نقص میشود.شاهکاری که تا قرن ها بیاد ماندنی میماند!با این حال حتما این موسیقی را گوش کنید و آنرا هرگز از دست ندهید!


نویسنده : محمد جواد محمدی

 دانلود موسیقی -همراه با پخش آنلاین


نظرات 8 + ارسال نظر
افی گربه جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:33 ب.ظ

مرسی از پستت.دارم دانلود میکنم

خدا وکیلی همشو خوندی؟!!!!!!
خواهش میکنم در هرصورت قابل شمارو نداشت

امیر جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:20 ب.ظ

عالی بود محمد جان نقدتو تا آخر خوندم...حسابی کیف کردم.موسیقی واقعا محشر بود برای اولین بار بود انقدر از شنیدن یه موسیقی ذوق زده شده بودم
سپاس فراوان از داداش گلم

ممنون امیرجان

محدثه جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:59 ب.ظ http://shekofe-baran.blogsky.com

محدثه جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:00 ب.ظ http://shekofe-baran.blogsky.com

بریم ببینیم چیه انقدر جالب نقد و برسی و اینا کردی!


اونقدرم جالب نیست بروبچس شکسته نفسی میفرمایند

Roya.k شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:22 ق.ظ

عالی بود نقدت....تا آخرش خوندم.البته بهتر بود که درمورد آهنگ توضیح میدادی تا روند موزیک رو بگی....اما خدا وکیلی گل کاشتی افرین
موفق باشی

سلامت باشی ممنون که سر زدی

افی گربه شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 05:01 ب.ظ

ahange kheili ghashange.yadet bashe be manam bedish.mer30 az u

خواهش میکنم قابل شمارو نداشت
خوب از همینجا دانلود میکردی دیگه

noogina شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 06:41 ب.ظ http://www.noogina.blogfa.com

مقسی.............مقسی...........!

خواهش میشه

ali یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:11 ق.ظ http://hees.blogsky.com

سلام عالی بود

ممنون که سر زدی قابل شمارو نداشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد