فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

فرزنــــد ایـــــران

به وبلاگ شخصی محمد جواد محمدی خوش آمدید!

محبوبت زن در پیشگاه خداوند!



چرا زن‏ها 6 سال زودتر از مردها مجبور به انجام نماز و روزه و سایر تکالیف شده‏ اند؟ آیا این ظلم در حق زن‏ها نیست؟

این سوالی است که ممکن است در ذهن و زبان خیلی از زنان جامعه طرح شده باشد که براستی آیا این بلوغ زودهنگام زن نسبت به مرد، مطابق با قانون فراگیر عدل خداوندی است؟ مکلف شدن زودهنگام زنان به تکالیف سنگین شریعت، آیا تبعیض ناروا نسبت به او انگاشته نمی شود؟

حکیم و مفسر  قرآن، استاد جوادی آملی در کتاب وزین ”زن در آئینه جمال و جلال خداوند”‌ این سوال را چنین پاسخ گفته اند:


نه تنها در حق زنها ظلم نشده است بلکه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته‏ اند. شما بارگاهی را تصور کنید که بدون اذن ورود، نمی‏توان وارد آن شد؛ اگر در آن بارگاه رفیع، کسی زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم می‏شود که این زن بیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است. دین عنایت خاصی نسبت به زن داشته است که او را زودتر از مرد مشرّف به درگاه حضرت حق نموده است. بلوغ در واقع مشرف شدن است نه مکلّف شدن، بزرگان اهل سلوک می‏گویند ما با بلوغ مشرف شده ‏ایم نه مکلف، چون زحمت و مشقتی در کار نیست. بلکه شرف در کار است، امام سجاد(ع) در مناجات الذاکرین می‏فرمایند: «یا مَنْ ذِکْرُهُ شَرَفٌ» یعنی ‏ای خدایی که نام تو مایه شرافت است.


بنابراین اگر کسی به جایی برسد که لیاقت ذکر خدا را پیدا کند و به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است و زن شش سال قبل از مرد به این شرافت می‏رسد. زن باید این مطلب را خوب درک کند که دین صریحاً به مرد می‏گوید تو برو و شش سال دیگر بازی کن، ولی زن را به حضور می‏پذیرد. مثل این‏که در یک مجمع علمی به بچه ‏ها بگویند شما بروید بازی کنید، اینجا جای شما نیست، امّا بزرگترها را اجازه ورود بدهند.


این شش سال زودتر مکلف شدن نه برای آن است که زن ناقص است بلکه برای آن است که زن ریحانه است و این گل فقط باید به دست باغبان باشد و باغبانِ این گل، فقط قرآن و عترت و ذات اقدس اله است. درست است که باغبان هر انسانی خداست، منتها همان باغبان بهتر می‏داند که کدام گل را بهتر و زودتر از دیگر گلها باید حفظ کرد. کدام نهال را باید بیشتر پذیرائی کرد. این پذیرائی ویژه الهی نشانه عظمت زن است. وقتی زن عظمت خود را می‏یابد که بداند خدا او را شش سال زودتر از مرد می‏پذیرد. با این بینش در می‏یابیم که نه تنها در این مورد به زن‏ها ظلمی نشده بلکه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته‏اند، چون سازنده و تربیت‏ کننده زنان و مردان صالح و نمونه هستند.
منبع


پانوشت: زمانیکه میبینم تو اسلام انقدر مقام زنان و دختر خیلی بالاست و خیلی بیشتر از مرد مورد لطف و رحمت قرار میگیره،به دینم افتخار میکنم..هرچند خودم مرد هستم!

نظرات 4 + ارسال نظر
افی گربه چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:02 ق.ظ

مرسی از اینکه به وجود ما زن ها احترام گذاشتی و مثل بعضی از مرد ها ما رو خار و ذلیل جلوه ندادی.من به عنوان یه دختر یکم با حجاب و روزه مشکل داشتم چون اون موقع که کلاس سوم بودم خیلی کوچیک بودم و قدرت روزه گرفتن رو نداشتم اونم تو استان بوشهر که هواش قابل وصف نیست.حجاب هم برا این یکم برام مشکل بود که قبل از سن تکلیف یا سن تشریف همش پسرونه میگشتم و وبرام سخت بود که از تیپ پسرونه بیام تو لباس دخترونه.اون موقع از دخترا بدم میومد چون همش میگفتن چوون دختری نباید با پسرا بازی نباید بازی های پسرونه کنی و از این حرفها.به خاطره همینم بود که خودمو مثله پسرا کرده بودم و همبازی پسرا بودم و خیلی هم دوست داشتم از اینکه فوتبال و اینجور بازیا میکنم .یکم از موضوع خارج شدم و لی حرف من اینه که بعضی دیدگاه های اشتباه و غلط هست که باعث میشه لطفی رو که خدا داره در حقمون میکنه نادیده بگیریم و به دید منفی به این موضوع نگاه کنیم.من قبول دارم که زن باید حجاب داشته باشه و در کنارشم میتونه مثل اقایون هر ورزشی رو که دوس داره انجام بده.زن تو ایران ازادی نداره و همین باعث میشه تا بیشتره دخترای ما عقده ای بشن و همین موجب فساد جامعه میشه.منظورم از ازادی حجاب نیس .وقتی منه دختر نمی تونم کنار دریا ورزش کنم یا سوار دوچرخه بشم یا بدوم مجبورم که عقده ای بشم و از دختر بودنم ناراضی باشم.این رشته مثل همیشه سر دراز دارد.بازم محمدجواد عزیز ازت تشکر میکنم که این پست رو گذاشتی.این پست جای بحث بسیار داره.

خواهش میکنم من وظیفمه که احترام بذارم...!
آره خوب منم قبول دارم که تو ایران آزادی کاملی برای زن و الکی با حرفهای بیهوده میخوان کارهای خودشونو توجیه کنن... باهات موافقم!
اما من خیلی دخترا رو دیدم که میگن حجاب آزادی نداره...هیچ جوری هم نمیشه توجیهشون کرد!
اما خیلی از اعتقادت خوشم میاد که به حجاب علاقه داری! هزار آفرین
من خودم معتقدم زن باید حجابش رو رعایت کنه و رفتار سنگین داشته باشه و هم بتونه دوچرخه سواری کنه و هم بتونه براحتی تفریحشو کنه!
اما متاسفانه خیلیا این اعتقاد رو ندارن و باید تاسف خورد به حالشون!
اصلا این پست قابل شمارو نداره خواهر جان !

Alafam چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 12:39 ب.ظ

ایول محمد.....آفرین...
خیلی ازت خوشم اومد که احترام خاصی برای ما قائلی...
خیلی ممنونم ازت.
پستت بسیار مفید بود و من لذت بردم...انشااله روزی برسه که همه ی مردها اینجوری باشن!

من وظیفمه.....
ممنونم شما خیلی لطف داری!
منم دعا میکنم که همه اینجور بشن!

امــــیر چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 12:42 ب.ظ

خوب بسیار پستت مفید بود و منم خوشم اومد.
اما...
باید به ماهم انقدر محبت بشه از طرف خدا چرا نمیشه؟
این نامردیه که!

امیر جان بنده جواب شما رو تو یه پست جدید خواهم داد!

افی گربه چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 08:38 ب.ظ

تاحالا دوبار برام اتفاق افتاده تا حرف هایی میزنم که به ضرر بعضیا هستش که خودتونم میدونید همون نظراتم نمیاد برات که تاییدشون کنی.فک کنم بغیر از شما بلاگ اسکای اول باید تایید کنه بعد شما.خیلی ناراحت شدم که نظراتم نیومد تو قسمت مستنده ولی اشکال نداره.مهم اینه که همه حرف همو میدونیم و نیازی به بیانش نیست.سربلند و پیروز باشی.در پناه حق

شرمندم آبجی.....
ایشالا دیگه این اتفاقات نمی افته
شما هم موفق باشی و امیدوارم در تمامی مراحل زندگیت موفق و موید باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد